onsdag 30 juni 2010

Alla fläktar

I går kväll när jag satt vid datorn mörknade det plötsligt i rummet. Tittade ut och såg de mörka mörka molnen som närmade sig. Det såg ut att bli ösregn vilken minut som helst. Det kunde bli fint att spela in, tänkte jag och gjorde mig redo med lilla ljudinspelaren vid ett fönster.

Efter att ha gjort andra inspelningar från fönster i bostaden visste jag att fläkten bakom Ica hörs väldigt väl på inspelningen, fast man kanske inte lägger märke till den annars. För ovädret valde jag därför ett fönster på andra sidan huset. Stod där i fönstret medan det blåste alltmer i träden och snart började det komma regnstänk. Ett vindspel plingade någonstans i närheten.

Efter fem minuter i fönstret la jag över inspelningen på datorn för att lyssna om det blev fint och det hade det blivit om det inte konstant brummade från någonstans. En fläkt där också! Den hade jag inte hört när jag stod där vid fönstret, men nu hördes den mycket tydligt och de dramatiska ovädersljuden som jag hade hoppats på att fånga blev desto mindre framträdande.

Det är ofta det brummar från en fläkt tycker jag. På många platser. Skulle nog vilja kalla dem ljudförorenare, för de fyller ut med ett ständigt pågående läte. Fläktar kan låta häftigt och fint i sig, men vill jag höra alla andra ljud är de ändå där och brummar i bakgrunden, som ett brus i radion när man vill höra vad de säger.

Inspelningen av ovädrets ankomst blev inte Dagens ljud i bloggen, som jag hade tänkt. I stället blev det det här inlägget om de lömska fläktarna som ljudsätter vår vardag på ett nästan omärkbart vis. Många som jag pratat om ljud med brukar nämna just fläktar som ett typiskt vardagsljud, och det är ofta först när de stängs av som det blir tydligt hur mycket de låter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar