söndag 20 juni 2010

Det kom ett mail...

... från en utflyttad Arvidsjaurbo som berättade om ett ljud som han särskilt förknippar med sin uppväxt i Arvidsjaur:

Ett ljud som jag tycker är fruktansvärt karaktäristiskt för just Arvidsjaur är ljudet av gamla dieselbilar. Oftast Mercor. (När jag växte upp körde inte raggarna omkring i Volvo 240:s som i övriga hålor i landet, Det var gamla dieselmercor som gällde) .

Det karaktäristiska och det jag minns att jag kände när jag hörde detta ljud, från motorn på tomgång är ett knackande. Och ett strävsamt "hankande" ljud. Det är lite som det modiga lilla tåget, eller vad nu den gamla sagan hette. Lite "I think I can I think I can" i någon slags takt.

Det var roligt att det var just detta ljud mailet handlade om. Sedan jag kom till Arvidjaur för en vecka sedan har jag nog sett fler Mercedes-bilar än jag sett totalt i mitt liv. Jag hade hört talas om detta innan jag åkte, att det inte är halvgamla Volvos (som på så många andra platser) utan halvgamla Mercedes som är grejen här. Och så är det verkligen. Det här borde också ha en inverkan på platsens ljudbild. Någon dag ska jag spela in dem, Mercorna.

Tack Simon för din berättelse om ljud i Arvidsjaur! Jag hoppas få ta del av fler ljudminnen (om ljud både förr och nu), skriv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar